روان

آخرین مطالب

۸ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

افراد دارای BFRB، "تحریکات" مختلفی را برای انجام این رفتارها گزارش می‌کنند. به عنوان مثال بسیاری از افراد هنگام اضطراب مو یا پوست خود را می‌کَنند یا می‌کشند و اغلب معتقدند که انجام این کار باعث تسکین موقتی می‌شود. اما برخی دیگر گزارش می‌دهند که بدون اینکه متوجه شوند به کَندن، کشیدن یا خراشیدن مشغول می‌شوند. یا اینکه در یک فعالیت دیگر مانند خواندن یا تماشای تلویزیون مجذوب شده اند.

چرا نمی‌توانم جلوی کشیدن موهای خود را بگیرم؟

طبق تعریف،BFRB ‌ها رفتارهای مکرر هستند که با وجود تلاش‌های مکرر برای متوقف کردن، همچنان ادامه دارند. افراد دارای BFRB معمولاً احساس می‌کنند که عادت‌های چیدن یا کشیدن آنها از کنترل آنها خارج است. درمان و خود دلسوزى به افراد کمک می کند تا تعداد تکرار این رفتارها کاهش یافته یا آنها را به طور کامل متوقف کنیم.

نحوه مدیریت و درمان BFRB

 

 

رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن

 

توصیه‌های درمانی برای BFRB شامل درمان شناختی رفتاری، دارو و مکمل‌های مختلف است که مهمترین آنها N-استیل سیستئین (N-acetylcysteine)، از خانواده اسید آمینه است. در حالی که برای برخی، این گزینه‌ها بسیار مؤثر هستند، اما در کل، طبق آمار آنها در دراز مدت دارای موفقیت کمتر از 20 درصد هستند.

اما یک ابتکار پزشکی دقیق که اخیراً توسط بنیاد TLC برای رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن آغاز شده است، در تلاش برای فهم عصبی شناسی BFRB‌ها و یافتن روشهای درمانی مؤثر است.

بهترین درمان برای رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن چیست؟

نشان داده شده است که رفتار درمانی شناختی به افراد دارای BFRB کمک می‌کند تا محرک‌هایی را که باعث کَندن یا کشیدن می‌شوند را شناسایی کنند. یک شکل خاص از درمان رفتار معروف به آموزش معکوس عادت نیز ممکن است برای شناخت الگوهای رفتاری و مدیریت احساسات منفی مرتبط با BFRB بسیار مؤثر باشد.

آیا دارو به درمان این بیماری کمک می‌کند؟

 

  • ar zz
  • ۰
  • ۰

آسپرگر

زندگی برای کسانی که مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا هستند چگونه است؟

بزرگسالان در طیف اوتیسم تجربیات چشمگیری دارند. با این وجود، افرادی که عملکرد بالاتری دارند، به ویژه در حوزه روابط، آموزش و به طور بالقوه در نیروی کار با برخی از چالش‌های مشترک روبرو هستند.

افراد مبتلا به آسپرگر می‌توانند برای برقراری ارتباط چشمی‌، حفظ مکالمه و جذب انرژی اجتماعی با خود کشمکش داشته باشند که این امر می‌تواند مانع شکل گیری دوستی و روابط عاشقانه شود. آنها همچنین ممکن است هدایت و ناوبری در محیط فیزیکی را دشوار کنند، زیرا برخی از افراد مبتلا به اوتیسم دارای چالش‌های ادغام حسی هستند که باعث می‌شود آنها نسبت به چراغ‌های روشن، صداهای بلند و بافت‌های خاص حساس باشند.

چنین مشکلاتی می‌تواند در مسیر تحصیلی و شغلی بزرگسالان در طیف اوتیسم تأثیر بگذارد، اگرچه روش‌های بسیاری برای کار در مورد این مسائل وجود دارد. به عنوان مثال، یک دانشجوی مبتلا به اوتیسم ممکن است دانشگاهی را که دارای برنامه درسی برای افراد مبتلا به اوتیسم هستند را انتخاب کند یا به دنبال جوامعی باشد که با علایق خاص او مطابقت داشته باشد. برخی از سازمان‌ها از افراد مبتلا به اوتیسم برای تأمین شغل پشتیبانی می‌کنند و برخی از شرکت‌ها افراد را به دلیل داشتن اوتیسم به دلیل مهارت و دیدگاه بی نظیر خود استخدام می‌کنند.

 

آسپرگر 

  • ar zz
  • ۰
  • ۰

با این حال، لزوماً هر فردی که کودکی خشن داشته باشد، ناسازگار یا ناسالم نیست. برخی از کودکان نسبت به تأثیرات منفی محیط پیرامون خود کمتر حساس هستند و استرس کمتری را در بزرگسالی به همراه دارند.

به عنوان مثال، کودکانی که عادت دارند رفتارهای نادرست و طغیان والدین را کنترل کنند، ممکن است در تشخیص احساسات دیگران و انتخاب نشانه‌های غیرکلامی، مهارت زیادی پیدا کنند.

چگونه تجارب ناگوار دوران کودکی بر زندگی افراد تأثیر می‌گذارد؟

اولین وسیله برای پزشکان برای تعیین اینکه آیا ممکن است تجارب ناگوار دوران کودکی روی فرد تأثیر می‌گذارد یا نه، اجرای پرسشنامه 10 سؤالی در مورد ACE است.

وینسنت فلیتی (Vincent Felitti)، بنیانگذار مطالعه ACE گفت: این پرسشنامه به عادی سازی گفتگو در مورد تجربیات کودکی ناگوار و تأثیر آنها بر زندگی ما کمک می‌کند. وقتی ما سختی صحبت در مورد آنچه اتفاق افتاده است را حل کنیم، نیرویی را که اغلب اصرار بر پنهان کردن اتفاقات دوران کودکی دارد، از بین می‌برد.

براساس برخی تحقیقات، افرادی که نمرات ACE بالاتری دارند، می‌توانند نسبت به سایرین حساس تر بوده و از نظر عاطفی بیشتر واکنش نشان دهند و یک واکنش نبرد ایجاد کنند و تهدیدها را در موقعیت‌هایی که دیگران آن را خنثی می‌دانند، درک کنند.

 

 

 

 

 

تجارب ناگوار دوران کودکی

  • ar zz
  • ۰
  • ۰

کارگردان :  فرزاد مؤتمن
بازیگران: آناهیتا درگاهی,امین حیایی,بهرام افشاری,پوریا پورسرخ,لینداکیانی,مسعودکرامتی, محمدرضا صولتی
 

خلاصه داستان : مردی توسط یک زن تبهکار کُشته میشود و دو غریبه را به جرم قتل بازداشت میکنند. یکی صحنه قتل را ندیده چون نابیناست، آن یکی هم فقط صحنه را دیده چون ناشنواست! آنها یک صبح تا غروب فرصت دارند که از این مهلکه جان سالم به در ببرند …
مردی توسط یک زن تبهکار کُشته میشود و دو غریبه را به جرم قتل بازداشت میکنند. یکی صحنه قتل را ندیده چون نابیناست، آن یکی هم فقط صحنه را دیده چون ناشنواست! آنها یک صبح تا غروب فرصت دارند که از این مهلکه جان سالم به در ببرند …

دانلود فیلم چشم و گوش بسته

لینک دانلود فیلم چشم و گوش بسته به زودی

[دانلود نسخه ۱۰۸۰p BluRay با حجم ۵٫۹ گیگابایت – ۷٫۰۰۰ تومان]

[دانلود نسخه ۱۰۸۰p HQ با حجم ۲٫۷ گیگابایت – ۶٫۰۰۰ تومان]

[دانلود نسخه ۱۰۸۰p با حجم ۱٫۸ گیگابایت – ۵٫۵۰۰ تومان]

[دانلود نسخه ۷۲۰p با حجم ۹۳۷ مگابایت – ۵٫۲۰۰ تومان]

[دانلود نسخه ۴۸۰p با حجم ۴۳۵ مگابایت – ۵٫۰۵۰ تومان]

  • ar zz
  • ۰
  • ۰

الکل سفید

الکل سفید 

اتانول یا الکل اتیلیک یا اتیل الکل یا الکل میوه با فرمول C۲H۵OH ترکیب شیمیائی با بوی خاص و آتشگیری است که در نوشیدنی‌های الکلی وجود دارد. فرمول شیمیایی اتانول C۲H۵OH می‌باشد اتانول ماده بطور طبیعی و به مقدار بسیار کم در نان و گیاهان وجود دارد. علاوه بر مخمر و بعضی باکتری‌ها، بدن انسان نیز مقدار چشمگیری الکل تولید می‌کند که در اکثر موارد تمام این تولید مربوط به میکروب‌های موجود در روده انسان می‌باشد.اتانول همان ماده‌ای است که خاصیت مست کنندگی دارد و در نوشیدنی‌های الکلی با درصدهای مختلف پیدا می‌شود.

علاوه بر این در صنایع مختلف کاربرد فراوان دارند. این کاربردها در عطرها و ادکلنها و همچنین در وانیل و همچنین به عنوان سوخت در برخی ماشین‌های جدید می‌باشد.
اتیل الکل مانند سایر مواد آلی می‌سوزد و از سوختن کامل آن دی اکسید کربن و آب تولید می‌شود. از آنجائی که سوختن اتیل الکل معمولاً به طور کامل صورت می‌گیرد و همراه با تولید دوده نمی‌باشد، لذا از این ماده براحتی می‌توان به عنوان ماده سوختی در وسایط نقلیه استفاده کرد.

خواص فیزیکی اتانول:

اتانول، مایعی قابل احتراق و بی‌رنگ بوده، یکی از انواع الکلهای موجود در نوشابه‌های الکلی است. گرانروی آن، مانند آب است و بوی نسبتاً تندی دارد. در صنعت بعنوان حلال و ماده واسطه شیمیایی برای تولید بیشتر ترکیبات آلی استفاده می‌شود. بدلیل تشکیل پیوند هیدروژنی با هر نسبتی در آب حل می‌شود. اتانول در مقایسه با ترکیبات آلی که وزن مولکولی یکسانی با آن دارند، نقطه جوش بالاتری دارد.

به عنوان مثال نقطه جوش پروپان که تقریباً وزن مولکولی برابری با اتانول دارد، ۴۳- درجه سانتی‌گراد است، درحالی‌که نقطه جوش اتانول ۷۸ درجه سانتی‌گراد است. دلیل این اختلاف، وجود پیوندهای هیدروژنی مربوط به گروه OH است که نیروی جاذبه میان مولکولهای مجاور را افزایش می‌دهد. اتانول خاصیت ضعیف اسیدی و بازی از خود نشان می‌دهد که خاصیت بازی آن بدلیل جفت الکترون تنهای اکسیژن بوده و خاصیت اسیدی آن، بخاطر پیوند هیدروژن با عنصر الکترونگاتیو اکسیژن است. اتانول با فلزات فعال (Na و K و Mg و …) وارد واکنش شده، اتوکسید ایجاد می‌کند.

کاربرد اتانول:

اتانول بدلیل نقطه ذوب پائین در صنعت ضدیخ‌ سازی استفاده می‌شود. حلال بسیار خوبی است و در صنعت عطرسازی، رنگسازی و … استفاده می‌شود. محلول ٪۸۵ – ۷۰ آن بعنوان محلول ضدعفونی کننده کاربرد دارد. اتانول با تغییر دادن پروتئین و حل کردن چربی، میکرو ارگانیسمهای آنها را از بین می‌برد. البته این عمل فقط در برابر باکتریها و ویروسها و قارچها مؤثر است، ولی در مقابل هاگ باکتریها تاثیری ندارد. اتانول همچنین در صنایع مشروبات الکلی به میزان گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • ar zz
  • ۰
  • ۰

کرونا و کودکان

کرونا و کودکان

چون بعلت قرنطینه اجازه برگزاری مراسم وجود ندارد در منزل شرایطی فراهم کنید که کودک سوگواری کند ، اگر می‌خواهد گریه کند اجازه بدهید گربه کند و خودتان هم گریه های خود را از آنها مخفی نکنید ، اما گریه های بیش از حد هم آسیب رسان است .

 

میتوانید برای کودک جعبه ای بسازید به نام جعبه احساسات و از آنها بخواهید احساسات خود را بنویسند و یا نقاشی کنند و داخل آن جعبه بیاندازند و اگر دوست داشتند به شما اجازه دیدن نقاشی یا خواندن احساسات خود را بدهند. کودکان می‌توانند به فرد متوفی نامه بنویسند و داخل آن جعبه قرار دهند. اگر دوست دارند وسیله یا عکسی از فرد متوفی را به یادگار. نزد خود نگه دارند.
اگر کودک متحمل اضطراب و ترس زیادی شده است ، بی خوابی دارد و رفتارهای پرخاشگرانه یا چسبندگی به والدین زیادی نشان میدهد حتما از متخصصین بهداشت و سلامت روان باید کمک گرفت .

کرونا و کودکان

  • ar zz
  • ۰
  • ۰

اختلال تیک

اختلال تیک

بسیاری از افراد در بعضی موارد حرکات خاصی از عضلات را تجربه می‌کنند. این حرکات، به نام تیک اغلب روی پلک‌ها یا صورت تأثیر می‌گذارد.

آنها می‌توانند در هر جایی از بدن اتفاق بیفتند. در اغلب موارد، تیک‌ها بی ضرر و موقت هستند.

در بعضی موارد، ممکن است به علت اختلال تیک ایجاد شود.

این اختلال به طور کلی می‌تواند با درمان و تغییر سبک زندگی مدیریت شود.

تیک حرکات ساده، ژست‌های ناگهانی، تکراری، سریع، نامنظم و غیر ارادی است که می‌تواند در عضلات ارادی در هر نقطه از بدن اتفاق بیفتد و معمولاً بیش از یک ثانیه طول نمی‌کشد.

  • ar zz
  • ۰
  • ۰

علائم و نشانه‌های کروناویروس چیست؟

کروناویروس (COVID-19) باعث تب، سرفه و مشکل در تنفس می‌شود. علائم این ویروس کمی‌شبیه افراد مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا است. این ویروس در برخی از افراد می‌تواند جدی تر باشد، به خصوص اگر بیمار یا دارای مشکلات سلامتی باشد.

چگونه کروناویروس پخش می‌شود؟

کارشناسان هنوز در حال بررسی چگونگی شیوع انتشار COVID-19 هستند. بطور کلی کروناویروس‌ها در هنگام سرفه یا عطسه، از طریق قطرات ارسال شده به هوا پخش می‌شوند. برخی از افراد که مبتلا به کروناویروس شده و بیمار شدند با افرادی که این ویروس را داشتند، زندگی می‌کردند.

آیا کروناویروس  برای کودکان خطرناک است؟

کارشناسان هنوز در حال تحقیق و یادگیری در مورد COVID-19 هستند، بنابراین ما هنوز اطلاعات زیادی در مورد آن نداریم. موارد ابتلا به ویروس در کودکان به مراتب کمتر است. بیشتر آنها آلودگی را از شخصی که با او زندگی می‌کردند یا یکی از اعضای خانواده گرفتار گرفته بودند. به نظر می‌رسد که این ویروس در کودکان نسبت به بزرگسالان یا افراد مسن باعث آلودگی خفیفتری شود.

 

آیا کودکان در مقایسه با جمعیت عمومی‌ نسبت به ویروس  مستعد و حساس تر هستند و چگونه می‌توان از مبتلا شدن کودکان جلوگیری کرد؟

کرونا ویروس در کودکان

  • ar zz